zondag 5 juni 2011

Opvang

Je hebt toch al een crèche? Amper drie maanden zwanger was ik en de grote vraag werd mij al gesteld. Nee, tuurlijk had ik nog geen crèche. Mijn baby zit tot nader order totaal onschuldig en nietsvermoedend in mijn buik en ik zou al op zoek moeten naar een plek om hem of haar te dumpen!? Pervers. En dan te weten dat sommige ouders zelfs al een plekje in zo’n kinderdagverblijf reserveren nog voor de conceptie van het kind in kwestie. Nog perverser.

Maar bon, hoe hard je ook tegen het systeem bent, je moet mee. Want na 3 maanden zwangerschapsverlof is het afgelopen met de pret. Tenzij je borstvoedingsverlof bijneemt, of loopbaanonderbreking. Of tenzij je gewoon finaal stopt met werken en fulltime mama wordt. Alle respect voor vrouwen die dat soort keuzes maken, maar ik vermoed dat ik er na 3 maanden naar zal snakken om mij weer te smijten. Ik wil sowieso nog een leven naast het moederschap. Zeker omdat ik mijn job zo ongelooflijk graag doe en zo’n fijn sociaal leven heb. Oké, ik zal hier en daar wat moeten skippen en ik zal nog meer prioriteiten moeten stellen, maar ik wil mijn bezigheden in geen geval volledig opgeven. Dus ja, daar stelt het probleem zich al. Dan moet je baby af en toe ergens anders terecht kunnen. Bij mijn ouders? Zeer zeker, maar niet de hele tijd. Die mensen werken nog en willen daarnaast ook wat vrije tijd behouden. Bij zijn ouders of mijn grootouders? Uiteraard, maar niet de hele tijd. Die mensen werken niet meer, maar hebben wel nog hun hobby’s. En ik wil ze op hun leeftijd bovendien niet onnodig belasten.

Conclusie (ja, je voelt ‘m al aankomen): zo’n crèche zou inderdaad toch wel bijzonder gemakkelijk zijn. Ik tik het woord in combinatie met onze woonplaats in op Google, begin wat rond te bellen, maak een paar afspraken om ter plaatse te gaan kijken… En hupla, nog geen week later is het al gefixt. Ik heb opvang gevonden. Geweldige mensen, geweldige service én dat allemaal als het ware achter mijn hoek. Stress voor niks dus? Of gewoon nét op tijd danzij die ene, in eerste instantie irritante vraag?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten