zondag 22 mei 2011

De papa

Eerst was hij enkel mijn lief. Nu wordt hij ook de papa van mijn kind. Wie had dat een jaar geleden kunnen denken? Een jaar geleden waren we nog niet eens samen. Straffer: hadden we elkaar nog niet eens ontmoet. Ik dacht toen, met enige zin voor overdrijving, dat ik nooit meer van straat zou geraken. Dat ik op termijn noodgedwongen een BOM zou moeten worden. En toch, ondanks die vreselijke doembeelden stond ie daar plots: de man van mijn leven. De man die alle vaagheid deed verdwijnen, alles mooi in de plooi liet vallen en ervoor zorgde dat mijn hele leven plots ‘klopte’.

Vroeger was er alleen me myself and I, nu is er alleen nog wij. Na een paar weken woonden we samen en niet veel later wisten we dat we liever vandaag dan morgen samen een kindje wilden maken. Ondertussen is die productiefase achter de rug en ben ik er zeker van dat ik helemaal klaar ben voor het vervolg. Maar hoe zit het met mijn lieve lief? Kan hij wel om met de loodzware druk op zijn schouders? En dan bedoel ik niet de door mij, maar de door de maatschappij opgelegde druk. Want willen of niet, die is er tegenwoordig meer dan ooit.

In het verleden was het allemaal zo simpel voor een man. Het vrouwtje regelde 9 maanden lang alles zelf. Pas op de dag van de waarheid moest meneer in actie schieten. Hij voerde mevrouw in een rotvaart naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis, beende een paar uur zenuwachtig op en neer et voila, de voortplanting was geschied. Maar tegenwoordig is alles dus anders. Tot groot genoegen van de moeder in spe, maar misschien wel tot wanhoop van de vader in spe. De moderne, aanstaande vader moet namelijk een soort superman zijn: coach, kok, masseur, binnenhuisontwerper, butler, therapeut,… all in one. Daarnaast wordt hij verondersteld op de hoogte te zijn van de laatste medische details aangaande het kind in wording. En moet hij liefst vanal zo enorm empathisch zijn dat hij zelfs aan de andere kant van de kamer weet wanneer de baby schopt. Maar wie houdt er rekening met zijn gevoelens? Wel, ik. Als beloning mag hij vanavond een extra glaasje rode wijn drinken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten